Magic: the Gathering
Karta tygodnia
Russian  English  Espanol  Francais

Last changes:
28.03.2015

MTG cards (Polski)
MTG cards (Angielski)

 

Rattleclaw MysticOd dawna chciałam opowiedzieć o tej zdolności, ale ciągle znajdowały się nowsze lub ważniejsze tematy.

Wreszcie nadszedł czas i Morph triumfalnie powrócił w dodatku Khans of Tarkir.

Nie przejmujcie się tym, że w tytule jest Rattleclaw Mystic, będziemy mówić o wielu różnych kartach, nie tylko o tych, które mają zdolność Morph.

Sęk w tym, że istnieje cała sekcja zasad regulujących interakcje z kartami leżącymi frontem do dołu.


Przełożył Andrzej Siwoń

Rattleclaw Mystic

Morph — to zdolność statyczna. Jedna jej część pozwala na zagranie zakrytej karty, a druga umożliwia jej odkrycie. Zacznijmy od ogólnego obrazu.

Jak działa zdolność Morph?

Rattleclaw Mystic

Obracacie kartę w tej strefie, z której ją zagrywacie i kładziecie na stos frontem do dołu.

Określacie pełny koszt i go opłacacie.

Kiedy czar zostanie rozpatrzony, wchodzi na pole bitwy zakryty.

Wszystkie cechy takiego stworzenia są określane zgodnie z zasadami kart leżących frontem do dołu:

  • Brak nazwy;
  • Brak kosztu w manie; CMC=0;
  • Brak koloru;
  • Typ — stworzenie (Creature)
  • Brak podtypu, supertypu i tekstu z działaniem
  • Siła — 2, Wytrzymałość — 2;

702.36a Morph is a static ability that functions in any zone from which you could play the card it's on, and the morph effect works any time the card is face down. "Morph [cost]" means "You may cast this card as a 2/2 face-down creature, with no text, no name, no subtypes, and no mana cost by paying 3 rather than paying its mana cost." (See rule 707, "Face-Down Spells and Permanents.")

702.36b To cast a card using its morph ability, turn it face down. It becomes a 2/2 face-down creature card, with no text, no name, no subtypes, and no mana cost. Any effects or prohibitions that would apply to casting a card with these characteristics (and not the face-up card's characteristics) are applied to casting this card. These values are the copiable values of that object's characteristics. (See rule 613, "Interaction of Continuous Effects," and rule 706, "Copying Objects.") Put it onto the stack (as a face-down spell with the same characteristics), and pay 3 rather than pay its mana cost. This follows the rules for paying alternative costs. You can use morph to cast a card from any zone from which you could normally play it. When the spell resolves, it enters the battlefield with the same characteristics the spell had. The morph effect applies to the face-down object wherever it is, and it ends when the permanent is turned face up.

702.36c You can't cast a card face down if it doesn't have morph.

Oprócz zagrania za pomocą zdolności Morph, permanent może znaleźć się zakrytym na  polu bitwy przy pomocy niektórych kart:

Ixidron Illusionary Mask

Każda karta położona frontem do dołu ma te same cechy, co Morph. Jedyny wyjątek jest taki, że niekiedy odwrócenie jej jest prawie niemożliwe (wyjątek: Break Open).

Niektóre efekty działają tylko na zakryte permanenty.

W tym przypadku nie ma znaczenia, jak taki permanent uzyskał ten status.

Nosy Goblin Secret Plans Trail of Mystery

Czy można zagrać Morfa nie z ręki?

Zasady mówią, że jeżeli macie możliwość zagrania karty z jakiejkolwiek strefy i karta ta posiada zdolność Morph, to możecie zagrać ją płacąc trzy dowolne many,  frontem do dołu.

Future Sight Akroma, Angel of Fury Karador, Ghost Chieftain

Jeżeli kontrolujecie Future Sight, to możecie zagrać kartę jako Morpha z wierzchu waszej biblioteki.

Jeżeli w EDH waszym generałem jest Akroma, Angel of Fury, to możecie zagrać ją z Command Zone'a frontem do dołu.

Jeżeli pod waszą kontrolą znajduje się Karador, Ghost Chieftain, to możecie zagrać Morpha z waszego cmentarza.

Jakie obowiązują ograniczenia przy zagrywaniu Morphów?

707.4 Objects that are cast face down are turned face down before they are put onto the stack, so effects that care about the characteristics of a spell will see only the face-down spell's characteristics. Any effects or prohibitions that would apply to casting an object with these characteristics (and not the face-up object's characteristics) are applied to casting this object. The permanent the spell becomes will be a face-down permanent.

Teferi, Mage of Zhalfir Whetwheel Lumithread Field

Jeżeli kontrolujecie Teferi, Mage of Zhalifr, to możecie zagrać Whetwheel i Lumithread Field frontem do dołu, w dowolnym momencie, w którym macie priorytet.

Ethersworn Canonist Witness of the Ages Zoetic Caven

Jeżeli kontrolujecie Ethersworn Canonist i zagraliście już w tej turze nie-artefakt, to nie możecie zagrać zakrytego Witness of the Ages, ponieważ Morph nie jest artefaktem.

Jeżeli zagraliście już w tej turze Land, to nie możecie dołożyć Zoetic Cavern, jako Land.

Nikt wam jednak nie zabroni zagrać go jako Morpha.

Jak obliczyć pełny koszt Morpha?

Djinn of Wishes

Trzy many za które możecie zagrać Morpha stanowią koszt alternatywny.

To wam powinno pozwolić zrozumieć, że nie można zagrać Morpha frontem do dołu, jeżeli korzysta się z innego kosztu alternatywnego. To znaczy, że żaden efekt, który pozwala zagrywać kartę bez płacenia kosztu, nie ma zastosowania do Morpha, chyba, że zagrasz go frontem do góry.

Przy rozpatrywaniu zdolności Djinn of Wishes nie można zagrać kary Morpha frontem do dołu.

Jak już powinniście wiedzieć, by obliczyć całkowity koszt czaru, bierzemy pod uwagę jego koszt w manie lub koszt alternatywny plus koszty dodatkowe, plus efekty zwiększające koszt, minus efekty go obniżające.

Akroma, Angel of Fury Dream Chisel

Zagrywając Akroma, Angel of Fury z Command Zone frontem do dołu, musicie zapłacić {3} plus {2} za każde poprzednie zagranie jej z tej strefy.

Jeżeli kontrolujecie Dream Chisel, to wszystkie wasze Morphy będą kosztowały {2}.

Ile wynosi Converted Mana Cost Moprha?

Zakryta karta nie ma kosztu w manie! Znaczy to, że jej CMC=0.

?ounterbalance Chalice of the Void Void

Jeżeli oponent zagrywa Morpha frontem do dołu, to z ?ounterbalance powinniście pokazać kartę, która kosztuje zero lub wcale nie ma kosztu, a nie kartę z CMC=3.

Jeżeli planujecie skontrować wrogiego Morpha przy pomocy Chalice of the Void,

to nie powinno być na nim żadnych znaczników.

Void zniszczy wszystkie Morphy, jeżeli wybierzecie dla niego liczbę zero.

Na ręce Morph ma taki koszt w manie, jaki został zapisany w prawym górnym rogu karty.

Jeżeli przypatrujemy się karcie Morpha poza polem bitwy, na stosie lub na polu bitwy —  odwróconej frontem do góry, to kosztu w manie należy szukać w prawym górnym rogu, a CMC określa się na podstawie właśnie tego kosztu.

Ashcloud Phoenix Dimir Machinations Dark Confidant
CMC Ashcloud Phoenixa w bibliotece jest równy 4.

Nie możecie wyszukać go z biblioteki, transmutując Dimir Machinations.

Gdy rozpatrując trigger Dark Confidanta odsłonicie Ashcloud Phoenix, to tracicie 4 punkty życia.

Karty odwrócone frontem do dołu nie mają nazwy.

Morph Meddling Mage Maelstrom Pulse

Nie zwracajcie uwagi na to, co zostało wydrukowane na tym marketingowym dodatku. Morph nie ma nazwy.

Nie możecie z Meddling Mage'a nazwać Morpha. Morph nie jest nazwą karty, tylko zdolności.

Jeżeli wasz Maelstrom Pulse celuje w Morpha (oczywiście frontem do dołu), to zniszczony zostanie tylko ten w którego wycelowaliście, ponieważ niemożliwe jest porównanie do braku nazwy.

Kto może obejrzeć odwróconą kartę?

Bez żadnych dodatkowych efektów, front karty może obejrzeć tylko jej kontroler.

Mindslaver Smoke Teller Lens of Clarity

Jeżeli kontrolujecie swojego oponenta, to możecie obejrzeć wszystkie karty leżące frontem do dołu, które znajdują się pod kontrolą tego gracza.

Smoke Teller umożliwia obejrzenie frontu wybranego wrogiego stworzenia, które leży frontem do dołu.

Lens of Clarity pozwala nam w dowolnym momencie obejrzeć front wrogich stworzeń, które leżą frontem do dołu.

Jak rozróżniać permanenty leżące frontem do dołu?

707.6 If you control multiple face-down spells or face-down permanents, you must ensure at all times that your face-down spells and permanents can be easily differentiated from each other. This includes, but is not limited to, knowing the order spells were cast, the order that face-down permanents entered the battlefield, which creature attacked last turn, and any other differences between face-down spells or permanents. Common methods for distinguishing between face-down objects include using counters or dice to mark the different objects, or clearly placing those objects in order on the table.

Oznacza to, że nie możecie przetasować swoich Morphów tak, by oponent nie wiedział który z nich kiedy został przyzwany itp.

Jak się dowiedzieć, czy przeciwnik naprawdę zagrał Morpha?

Skoro nie widzimy co jest na froncie karty, którą przeciwnik zagrał odwróconą, to oszustwom zapobiega bardzo ważna zasada:

707.9 If a face-down permanent moves from the battlefield to any other zone, its owner must reveal it to all players as he or she moves it. If a face-down spell moves from the stack to any zone other than the battlefield, its owner must reveal it to all players as he or she moves it. If a player leaves the game, all face-down permanents and spells owned by that player must be revealed to all players. At the end of each game, all face-down permanents and spells must be revealed to all players.

Macie obowiązek pokazać przeciwnikowi wszystkie swoje permanenty i czary leżące frontem do dołu po zakończeniu gry i przy niemal każdej zmianie strefy.

Pamiętajcie o tym! Na turniej Competitive, karą za nieprzestrzeganie tej zasady jest Game Loss, ponieważ wasz oponent nie jest w stanie stwierdzić, czy wasze zagranie było zgodne z zasadami.

Jeżeli kara nie byłaby tak surowa, ktoś nieuczciwy mógłby zapłacić 3 many i umieścić na polu bitwy dowolną kartę, a na koniec gry "zapomnieć", że miał ją pokazać.

A teraz najciekawsze!

Jak obrócić Morpha frontem do góry?

702.36d Any time you have priority, you may turn a face-down permanent you control face up. This is a special action; it doesn't use the stack (see rule 115). To do this, show all players what the permanent's morph cost would be if it were face up, pay that cost, then turn the permanent face up. (If the permanent wouldn't have a morph cost if it were face up, it can't be turned face up this way.) The morph effect on it ends, and it regains its normal characteristics. Any abilities relating to the permanent entering the battlefield don't trigger when it's turned face up and don't have any effect, because the permanent has already entered the battlefield.

W tej długiej zasadzie jest kilka kluczowych punktów.

Po pierwsze, obrócenie Morpha frontem do góry jest akcją specjalną, a nie zdolnością aktywowaną, jak często uważa wielu graczy. Efekty wpływające na koszt aktywacji zdolności nie mają wpływu na koszt obrócenia Morpha frontem do góry.

Suppression Field Exiled Doomsayer

Suppression Field wpływa tylko na koszt zdolności aktywowanych.

Exiled Doomsayer przeciwnie, wpływa na koszt obrócenia Morpha frontem do góry.

O akcjach specjalnych trzeba wiedzieć dwie rzeczy:

  1. By je wykonać potrzebny jest nam priorytet.
  2. Akcje specjalne nie przechodzą przez stos. Znaczy to, że nie można na nie odpowiedzieć.
Voidmage Apprentice Rattleclaw Mystic

Otrzymawszy priorytet możecie obrócić Voidmage Apprentice frontem do góry i za pomocą jego zdolności triggerowanej skontrować wrogie zaklęcie ze Split Second.

Nie możecie otrzymać many z Rattleclaw Mystic podczas rozpatrywania Mana Leak, ponieważ nie będziecie mieć priorytetu by móc przeprowadzić akcję specjalną.

Po drugie, by opłacić koszt obrócenia Morpha frontem do góry, ten koszt musi istnieć.

W tym celu gra patrzy w przyszłość by sprawdzić, czy taki koszt istnieje.

Tzn. „w myślach” obraca kartę frontem do góry i patrzy, co się stało.

Rattleclaw Mystic Humility Zoetic Cavern with Blood Moon

Jeżeli na polu bitwy znajduje się Humility, to ani jedno stworzenie z Morphem nie może zostać obrócone frontem do góry. Gdy tylko spróbujecie obrócić Morpha frontem do góry gra zobaczy stwora 1/1 Vanilla bez kosztu, który można opłacić.

Ratleclaw Mystic przy Humility na polu bitwy nie posiada żadnych zdolności.

Jeszcze ciekawsza jest sytuacja z Zoetic Cavern.

Zoetic Cavern Humility Zoetic Cavern

Gdy tylko spróbujecie obrócić Zoetic Cavern frontem do góry, gra zobaczy ląd ze zdolnością Morph. Humility w żaden sposób nie wpływa na nieożywiony ląd.

Możecie spokojnie zapłacić {2} i obrócić Zoetic Cavern frontem do góry.

Humility w żaden sposób nie wpływa na Zoetic Cavern.

Zupełnie inna sytuacja z Blood Moon:

Zoetic Cavern Blood Moon Zoetic Cavern with Blood Moon

Na razie Zoetic Cavern leży koszulką do góry. Blood Moon na nią nie wpływa, bo póki co jest stworzeniem 2/2 Vanilla (nie jest lądem).

Lecz jeśli spróbujecie ją obrócić frontem do góry to trzeba będzie określić koszt Morpha, który (patrz z prawej) pod działaniem Blood Moon nie istnieje. Z tego powodu nie można "odmorphować" Zoetic Cavern pod Blood Moon.

Tak wygląda Zoetic Caver przy Blood Moonie na polu Bitwy. To Góra nie bedąca basiciem. Nie ma zdolności Morph. 

Nie używając zdolności Morph kartę można obrócić frontem do góry tylko przy pomocy specjalnych efektów lub poprzez zmianę strefy.

Break Open Ixidor, Reality Sculptor Cloudshift

Efekty tych kart mogą zostać użyte nie tylko na Morphach, ale i na innych kartach, leżących frontem do dołu.

Bardziej przebiegłym sposobem, by obrócić morpha, jest jego blinkowanie. Na pole bitwy karta wróci frontem do góry.

Frontem do góry/do dołu — to status obiektu

Przy zmianie statusu sam obiekt się nie zmienia. Zmieniają się jego charakterystyki.

To, w szczególności oznacza, że "choroba przywołania" jest określana nie na podstawie tego, kiedy zostało obrócone frontem do góry, ale kiedy ten obiekt (czym by on nie był) wszedł pod kontrolę tego gracza.

Znaczniki znajdujące się na obiekcie przy zmianie statusu z niego nie spadają, chociaż czasem tracą swoje znaczenie.

Zoetic Cavern Whetwheel Lumithread Field

Jeżeli na tych permanentach w statusie frontem do dołu pojawią się żetony +1/+1 lub -1/-1, to przy obróceniu permanentu frontem do góry żetony nigdy nie przepadają, ale przestają mieć na niego wpływ.

Obrażenia zaznaczone na stworzeniu pozostają na nim do końca tury i nie znikają kiedy permanent obraca się frontem do góry. Może to prowadzić do smutnych konsekwencji.

Rattleclaw Mystic Token 1/1 Rattleclaw Mystic

Jeżeli zablokowaliście wrogie stworzenie 1/1 swoim Rattleclaw Mystic, leżącym frontem do dołu, to na Mysticu będzie zaznaczone jedno obrażenie. Jeśli później w tej samej turze postanowicie obrócić go frontem do góry, to czeka was nieprzyjemna niespodzianka: przy najbliższym sprawdzaniu State Base efektów Rattleclaw Mystic pójdzie na cmentarz.

Nie zdążycie aktywować jego zdolności, chociaż trigger niewątpliwie zadziała i zostanie rozpatrzony.

Jak powinniście wiedzieć, zaklęcia i zdolności sprawdzają legalność swoich celów dwa razy: pierwszy raz w momencie zagrania/aktywacji/umieszczenia na stosie i drugi raz przy rozpatrywaniu. Obrócenie Morpha frontem do góry nie sprawia, że cel automatycznie staje się nielegalnym.

Rattleclaw Mystic Hooded Hydra Dimir Charm

Załóżmy, że podstępny oponent celuje w waszego Morpha Dimir Charmem, zamierzając go unicestwić.

Jeżeli Morphem jest Rattleclaw Mystic, to obrócenie go frontem do góry nie zmienia działania Dimir Charma: Rattleclaw Mystic obrócony frontem do góry jest tym samym obiektem, a jego siła w dalszym ciągu jest mniejsza lub równa 2.

Jeżeli natomiast Morphem jest Hooded Hydra, to przy obróceniu jej frontem do góry,

otrzymuje ona 5 znaczników +1/+1 (to nie jest trigger!) i staje się nielegalnym celem dla Dimir Charma.

Jak wpływają na Morphy Continous efekty?

Continous efekt działający na obiekt, nie znika, gdy Morph obraca się frontem do góry.

Jeżeli w grę nagle zaczynają wchodzić warstwy, to pamiętajcie, że status "frontem do dołu" zmienia kopiowane charakterystyki, czyli odnosi się do pierwszej warstwy.

Rattleclaw Mystic face down Giant Growth Rattleclaw Mystic

Jeżeli dopakujecie waszego morpha przy pomocy Giant Growtha, to po obróceniu go frontem do góry efekt pompki nie zniknie. Rattleclaw Mystic będzie miał parametry 5/4

Morph Liquimetal Coating Ashcloud Phoenix

Jeżeli sprawiliście przy pomocy Liquimetal Coating, że wasz Morph jest artefaktem,

to po obróceniu go frontem do góry pozostanie artefaktem.

Morph Goblin Tunneler Woolly Loxodon

Jeżeli sprawiliście przy pomocy Goblin Tunnelera, że wasz Morph nie może zostać zablokowany, to po obróceniu go frontem do góry dalej nie będzie można go zablokować.

Co dzieje się z aurami i equipmentami podczepionymi pod Morpha?

To czy aura pozostanie podczepiona do Morpha zależy tylko od tego, co dana aura może enchantować. Jeżeli front Morpha może być legalnie zaenchantowany taką aurą, to będzie ona dalej bezpiecznie podczepiona. Jeśli natomiast obiekt stanie się nielegalny do zaenchantowania, to aura spadnie przy najbliższym sprawdzeniu State Based efektów.

Hooded Hydra Rancor Runner's Bane

W przypadku Hooded Hydry przy obróceniu jej frontem do góry Rancor pozostanie, a Runner's Bane odpadnie i pójdzie na cmentarz właściciela.

Analogicznie sytuacja z equipmentami:

Zoetic Cavern Rattleclaw Mystic Batterskull

Batterskull spadnie z Zoetic Cavern, ponieważ nie może equipować niestworzenia, ale pozostanie podczepiony do Rattleclaw Mystic.

W jaki sposób kopiuje się Morphy?

706.3 The copy's copiable values become the copied information, as modified by the copy's status (see rule 110.6). Objects that copy the object will use the new copiable values.

Status frontem do dołu ustanawia kopiowane wartości. Co to za wartości?

Nazwa — brak; koszt w manie — brak; kolor — brak; Typ — stworzenie; podtyp, supertyp, tekst z zasadami — brak: siła — 2, wytrzymałość — 2. To są właśnie wartości charakterystyki, które będą wykorzystywane do kopiowania.

Z tego powodu, jeżeli kopiujemy stworzenie ze zdolnością Morph leżące frontem do dołu,  nic na dłuższą metę się zmienia. Otrzymamy stworzenie 2/2 vanilla bez nazwy, ani kosztu w manie. W tym przypadku nie możemy zapłacić kosztu Morph i obrócić kopi Morpha frontem do góry, ponieważ kopia zwyczajnie nie posiada takiej zdolności.

Inną rzeczą jest, jeśli kopia leży frontem do dołu, a oryginał jest stworzeniem ze zdolnością Morph, które leży frontem do góry.

(706.3)

Example: A face-down Grinning Demon (a creature with morph) becomes a copy of a face-up Branchsnap Lorian (a 4/1 green creature with trample and morph G). The Demon's characteristics become the characteristics of Branchsnap Lorian. However, since the creature is face down, it remains a 2/2 colorless creature with no name, types, or abilities, and no mana cost. It can be turned face up for G. If it's turned face up, it will have the characteristics of Branchsnap Lorian.

Rattleclaw Mystic Mirrorweave Sagu Mauler

Jeżeli dzięki Mirrorwave —  Rattleclaw mystic leżący frontem do dołu stanie się kopią Sagu Maulera, leżącego frontem do góry, to otrzymamy stworzenie 2/2 vanilla, leżące frontem do dołu.

W danym przypadku możemy posłużyć się zdolnością Morph Sagu Maulera i obrócić kopię frontem do góry.

Czemu tak to działa? Ponieważ Rattleclaw Mystic otrzymuje kopiowane wartości Sagu Maulera które następnie zmieniły swój status na "frontem do dołu", bo kopiowanie nie zmienia statusu permanentów!

Teraz przyjrzyjmy się co się stanie jeżeli Morph leżący frontem do dołu stanie się kopią niemorpha frontem do góry.

(706.3)

Example: A face-down Grinning Demon (a creature with morph) becomes a copy of Wandering Ones (a 1/1 blue Spirit creature that doesn't have morph). It will be a face-down Wandering Ones. It remains a 2/2 colorless creature with no name, types, or abilities, and no mana cost. Its controller can't turn it face up as a special action. If an effect turns it face up, it will have the characteristics of Wandering Ones.

Rattleclaw Mystic Tarmogoyf Ixidor, Reality Sculptor

Jeżeli Rattleclaw Mystic leżący frontem do dołu stanie się kopią Tarmogoyfa to otrzymamy Tarmogoyfa leżącego frontem do dołu.

Jeśli obrócimy go frontem do góry (co można uczynić na przykład dzięki zdolności Ixidor, Reality Sculptor), to otrzymamy pełnowartościowego Tarmogoyfa.

Jeżeli Wasz mózg jeszcze nie paruje, to przedstawię wam moją ulubioną zagadkę związaną z kopiowaniem Morphów:

Body Double Vesuvan Shapeshifter Bear

Body Double wchodzi do gry jako kopia Vesuvan Shapeshiftera i kopiuje Misia. W swoim następnym upkeepie kontroler body double obraca go frontem do dołu. Co się stanie, gdy obrócimy otrzymany permanent frontem do góry?

Odpowiedź:

Gdy Body Double kopiuje Vesuvan Shapeshiftera i ten wchodzi na pole bitwy, gra bierze pod uwagę jeszcze jeden efekt "przy wejściu na pole bitwy", który z kolei kopiuje stwora, ale z dodaną do kopiowanych wartości zdolnością Vesuvan Shapeshiftera.

Odwrócenie otrzymanego w ten sposób stwora frontem do dołu kończy efekt kopujący Vesuvan Shapeshiftera(!) i zmienia go w "zwykłego" moprha. Czyli w rezultacie dostaniemy Vesuvian Shapeshifter leżacy frontem do dołu (oczywiście, z możliwością odmoprhowania).

Dlaczego? Sęk w tym, że efekt kopiujący Body Double nie ma żadnych ograniczeń, i odwrócenie stwora frontem do dołu jego nie kończy (inna sprawa,że status wpływa na kopiowane własności). Ale efekt Vesuvan Shapeshiftra posiada ograniczenie: "tak długo, jak Vesuvan Shapeshifter jest odwrócony frontem do góry". 

To oznacza, że po odwróceniu stwora frontem do góry, permantent może stać się kopią dowolnej istoty z pola bitwy, z dodatkową zdolnością Vesuvan Shapehiftera.

702.36e See rule 707, “Face-Down Spells and Permanents,” for more information on how to cast cards with morph.

Przyjrzeliśmy się kilku przepisom niniejszej sekcji. Jeżeli jesteście zainteresowanie dokładnym mechanizmem rządzącym Morphami, zajrzyjcie do Comprehensive Rules i przeczytajcie zasadę 707. Nic nie stoi na przeszkodzie.

Dlaczego warto korzystać ze zdolności Morph?

Zazwyczaj są trzy powody, aby zagrać kartę frontem do dołu:

Akroma, Angel of Fury Voidmage Apprentice Efreet Weaponmaster

Koszt w manie jest dużo wyższy niż {3}.

Zagrywamy Akromę za {3} i blinkujemy za {W}. W ten sposób za {3W} otrzymujemy permanent o koszcie {5RRR}.

Nienajgorzej?

Obrócenie frontem do góry daje jakiś bonus.

Gdy obrócimy Morpha frontem do góry w rezultacie otrzymamy bardzo użyteczny trigger.

Tak przyjemnie jest sprawić oponentowi niespodziankę.

Zaatakowało stworzenie 2/2 vanilla. A tu BUM! 4/3 First Strike i jeszcze pompuje kolegę.

Wydaje się, że o Morphach opowiedzieliśmy wszystko, co mogliśmy. Na zakończenie powiemy kilka słów o karcie, która posłużyła nam za przykład.

Rattleclaw Mystic

Rattleclaw Mystic

Pierwsza zdolność Rattleclaw Mystic to aktywowana zdolność dająca manę. Nie przechodzi ona przez stos!

Ponieważ w koszcie znajduje się symbol Tap, a Rattleclaw Mystic jest stworzeniem, to możecie aktywować tę zdolność tylko, jeżeli Mistyk nie ma choroby przywołania.

Druga zdolność, to Morph. Na jej temat już wszystko powiedzieliśmy.

Trzecia zdolność jest triggerowna. Działa wtedy, gdy Rattleclaw Mystic jest obracany frontem do góry.

To nie jest mana Ability! Przechodzi przez stos. Żeby otrzymać manę trzeba poczekać aż do jej rozpatrzenia.

W czym Rattleclaw Mystic jest taki dobry? Jeżeli nie cierpi na chorobę przywołania, to może niespodziewanie dla naszego oponenta dać nam za 2 dowolne many 4 kolorowe:

{GUR} + jeszcze jedną spośród tych kolorów.




Irina Samonova © 1999-2017

Magic the Gathering is TM and copyright Wizards of the Coast, Inc, a subsidiary of Hasbro, Inc. All rights reserved.

ßíäĺęń.Ěĺňđčęŕ