Magic: the Gathering
Karta tygodnia
Russian  English  Espanol  Francais

Last changes:
27.12.2015

MTG cards (Polski)
MTG cards (Angielski)

 

Boon Satyr Bestow — jest bardzo ciekawą mechaniką, która pojawiła się w Therosie. Jest ona związana z efektami zmieniającymi typ karty. W tym wypadku typ zmienia się w trakcie zagrywania czaru.


Przełożył Andrzej Siwoń

Boon Satyr

Boon Satyr, jak np. Thassa, God of the Sea, ma dwa typy kart — Creature i Enchantment. Oznacza to, że taka karta posiada właściwości obu tych typów. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Przypomnijcie sobie karty istniejące od samego początku M:tG — Artifact Creature. Zniszczenie Bronze Sable za pomocą Naturalize albo Hero's Downfall nikogo nie dziwi.

I tak, karta ze zdolnością Bestow w dowolnej strefie oprócz stosu i pola bitwy jest zawsze Enchantmentem i Stworzeniem jednocześnie. Oznacza to, że:

Signal the Clans Academy Rector Tallowisp

Możecie znaleźć Boon Satyra przy pomocy Signal the Clans, jako kartę Stworzenia.

Możecie znaleźć Boon Satyra przy pomocy Academy Rectora, jako kartę Enchantmentu .

Nie możecie znaleźć Boon Satyra dzięki triggerowi Tallowispa, ponieważ w bibliotece nie jest Aurą.

Auramancer Exhume Duress

Przy rozpatrywaniu triggera Auramancera, można wrócić Boon Satyra ze swojego cmentarza do ręki.

Boon Satyra można wybrać przy rozpatrywaniu Exhume’a.

Nie można wybrać Boon Satyra przy rozpatrywaniu Duressa, ponieważ na ręce zawsze jest kartą Stworzenia.

Na stosie i na polu bitwy sprawy mają się dużo ciekawiej. Karta z Bestow może zmieniać typ i podtyp. Zanim jednak przystąpimy do głębszej analizy tej umiejętności, chcę wam pokazać SMS od Kapitana Oczywistego:

 

DROGI PRZYJACIELU, NIE WSZYSTKIE ENCHANTMENTY SĄ AURAMI.

 

Są zwykłe Enchantmenty (taki typ karty), na przykład różnego rodzaju Leyline’y. Są również Enchantmenty — Aury, na przykład Rancor. Aura to podtyp Enchantmentu. Enchantmenty, które mają ten podtyp, kierują się osobnymi zasadami — o tym jednak innym razem, teraz przystąpimy do przestudiowania zdolności Bestow.

Bestow

702.102a Bestow represents two static abilities, one that functions while the card with bestow is on the stack and another that functions both while it’s on the stack and while it’s on the battlefield. "Bestow [cost]" means "You may cast this card by paying [cost] rather than its mana cost." and "If you chose to pay this spell’s bestow cost, it becomes an Aura enchantment and gains enchant creature. These effects last until one of two things happens: this spell has an illegal target as it resolves or the permanent this spell becomes, becomes unattached." Paying a card’s bestow cost follows the rules for paying alternative costs in rules 601.2b and 601.2e–g.

702.102b If a spell’s controller chooses to pay its bestow cost, that player chooses a legal target for that Aura spell as defined by its enchant creature ability and rule 601.2c. See also rule 303.4.

702.102c A spell’s controller can’t choose to pay its bestow cost unless that player can choose a legal target for that spell after it becomes an Aura spell.

702.102d As an Aura spell with bestow begins resolving, if its target is illegal, the effect making it an Aura spell ends. It continues resolving as a creature spell and will be put onto the battlefield under the control of the spell’s controller. This is an exception to rule 608.3a.

702.102e If an Aura with bestow is attached to an illegal object or player, it becomes unattached. This is an exception to rule 704.5n.

Co to wszystko znaczy?

Jedną z właściwości Bestow jest możliwość opłacenia alternatywnego kosztu. Ogłaszacie, że chcecie zapłacić alternatywny koszt po położeniu czaru na stosie. Z tego wynika, że:

  • Niezależnie od tego, czy będziecie chcieli zapłacić koszt alternatywny, czy zwykły, to czar, który zaczynacie zagrywać, zawsze posiada dwa typy: Enchantment i Creature. Oznacza to, że efekty wpływające na zagrywanie czarów z tymi typami będą działać na czar z Bestow. Z reguły są to efekty pozwalające na zagranie czarów w określony sposób lub takie, które tego zabraniają:
    Teferi, Mage of Zhalfir Steel Golem

    Jeśli kontrolujecie Teferi, Mage of Zhalfir, to możecie zagrać kartę z Bestow w każdym momencie, w którym macie priorytet. Nieważne, czy będziecie zagrywać tę kartę jako Stworzenie, czy Aurę.

    Jeżeli kontrolujecie Steel Golema, nie możecie zagrać karty z Bestow, ponieważ na stos kładziecie ją jako kartę Enchantment Creature.

  • Nie można skorzystać z dwóch alternatywnych kosztów naraz:
    Bloodbraid Elf Delay

    Trafiając na Boon Satyra podczas rozpatrywania zdolności triggerowanej Cascade, nie możecie zagrać go za koszt Bestow.

    Podczas rozpatrywania triggera ze zdolności Suspend nie będziecie mieli możliwości skorzystania z Bestow.

  • Nie jest ważne z jakiej strefy zagrywane są czary z Bestow:
    Yawgmoth's Will Future Sight

    Efekt Yawgmoth's Will pozwala zagrywać karty z cmentarza. Umożliwia to również zagranie satyra za koszt Bestow.

    Efekt Future Sight pozwala zagrywać karty z biblioteki. Umożliwia to również zagranie satyra za koszt Bestow.

Boon Satyr posiada zdolność statyczną Flash. Pozwala ona na zagranie go w dowolnym momencie, w którym macie priorytet.

Po położeniu karty na stosie macie możliwość ogłosić swój zamiar opłacenia alternatywnego kosztu. Jeżeli to zrobicie, to zaczyna się najzabawniejsza część: czar zamienia się w Enchantment — Aura, zapominając o tym, że miał typ karty Creature. Jest to efekt zmiany typu i podtypu. Najważniejsze, co trzeba wiedzieć o takich efektach to to, że wszystkie dotychczasowe typy danej karty zostają "wymazane".

205.1a Some effects set an object’s card type. In such cases, the new card type(s) replaces any existing card types. Counters, effects, and damage marked on the object remain with it, even if they are meaningless to the new card type. Similarly, when an effect sets one or more of an object’s subtypes, the new subtype(s) replaces any existing subtypes from the appropriate set (creature types, land types, artifact types, enchantment types, planeswalker types, or spell types). If an object’s card type is removed, the subtypes correlated with that card type will remain if they are also the subtypes of a card type the object currently has; otherwise, they are also removed for the entire time the object’s card type is removed. Removing an object’s subtype doesn’t affect its card types at all.

Gdy tylko wasz czar zyskuje podtyp Aura, to staje się czarem, który potrzebuje celu. Musicie wtedy wybrać legalny cel.

702.102b If a spell’s controller chooses to pay its bestow cost, that player chooses a legal target for that Aura spell as defined by its enchant creature ability and rule 601.2c. See also rule 303.4.

Jeżeli nie można wybrać takiego celu, to okazuje się, że musicie wrócić do chwili, w której rozpoczęliście zagrywanie czaru. Potem kładziecie czar z powrotem na stosie i znowu wybieracie koszt alternatywny. Znów nie macie legalnego celu ... niedobrze. Właśnie dlatego oddzielna zasada 702.102c zabrania graczowi wybierać koszt Bestow, jeżeli nie ma legalnego celu dla Aury:

702.102c A spell’s controller can’t choose to pay its bestow cost unless that player can choose a legal target for that spell after it becomes an Aura spell.

To, co Aura może zaenchantować, jak wam już wiadomo, jest opisane w jej zdolności statycznej Enchant.

Nasza nowo powstała Aura otrzymuje zdolność Enchant Creature. To znaczy, że w charakterze legalnego celu trzeba dla niej wybrać Stworzenie. Jest całkowicie nieważne, kto je kontroluje w danym przypadku.

Teraz musicie opłacić całkowity koszt czaru. W tym celu bierzecie koszt Bestow (w przypadku Boon Satyra jest to {3GG}) i do niego stosujecie wszystkie efekty wpływające na zwiększenie kosztu, następnie efekty zmniejszające koszt i na koniec efekt Trinisphere'y, jeżeli ma zastosowanie w danym przypadku.

Cloud Key Blood Funnel Heartless Summoning

Tylko w przypadku, gdy wybraliście dla Cloud Key typ Enchantment, jego efekt będzie wpływał na czary zagrane za Bestow.

Za każdym razem, gdy zagracie Enchantment, będzie on kosztował o {2} mniej.

Wasza karta przestała być Creature Spellem, gdy tylko zdecydowaliście się zapłacić koszt Bestow.

Aura of Silence Feroz's Ban Thalia, Guardian of Thraben

Jeżeli podstępny oponent kontroluje Aura of Silence, to musicie zapłacić o {2} więcej.

Jeżeli zagracie czar za koszt Bestow, efekt Feroz's Ban na niego nie wpłynie.

Czar, dla którego wybrana została opcja Bestow, nie jest Creature Spellem. Dopisujecie do kosztu plus {1}.

Wreszcie, kiedy podliczony w ten sposób koszt będzie opłacony, czar zostaje zagrany. 

Garruk, Caller of Beasts

Nie patrzcie na to, że zaczęliście zagrywać czar posiadający dwa typy: Creature i Enchantment. W końcowym rozrachunku zagrany został czar Enchantment — Aura. Z tego powodu niektóre zdolności triggerowane zignorują to wydarzenie.

Na przykład trigger z emblemu Garruk, Caller of Beasts "Whenever you cast a creature spell, you may search your library for a creature card, put it onto the battlefield, then shuffle your library." nie zadziała.

Za to zadziała zdolność Heroic u stworzenia, które wybraliście jako cel Aury.

Po tym, jak czar zostanie zagrany, podstępny oponent może spróbować go skontrować. Skontrowany czar trafia na Cmentarz właściciela.

Annul Negate Remove Soul

Annul to najlepsza kontra na Enchantmenty: kontruje zarówno czar w oryginalnej formie, jak i zagrany za koszt Bestow.

Negate jest również dobrą kontra na czary zagrane ze zdolności Bestow.

Remove Soul w takich przypadkach się nie nadaje. Czar zagrany za koszt Bestow przestaje być Creature Spellem.

Jeśli podstępny oponent sprawi, że cel waszego czaru z Bestow przestanie być legalny lub w ogóle zniknie, to przy rozpatrzeniu* wasz czar nie fizzle'uje, ponieważ na taką okoliczność wymyślono specjalną zasadę:

702.102d As an Aura spell with bestow begins resolving, if its target is illegal, the effect making it an Aura spell ends. It continues resolving as a creature spell and will be put onto the battlefield under the control of the spell’s controller. This is an exception to rule 608.3a.

Efekt zmiany typu i podtypu w tym przypadku przerywa swoje działanie. Czar wraca do swojej pierwotnej postaci Enchantment Creature (bez podtypu Aura). Taki czar nie potrzebuje żadnego celu. To znaczy, że szczęśliwie zostaje rozpatrzony i wchodzi na pole bitwy jako Enchantment Creature w takiej formie, w jakiej wszedłby, gdyby został rzucony za swój normalny koszt. Jeżeli tak się stanie, to fakt, że karta została zagrana za koszt Bestow nie ma żadnego znaczenia.

Traveling Philosopher Boon Satyr Doom Blade

Zagrywacie Boon Satyra i płacicie koszt Bestow. Jako cel dla powstałej w ten sposób Aury wybieracie Traveling Philosophera.

W odpowiedzi podstępny oponent zabija filozofa przy pomocy Doom Blade'a. Przy rozpatrywaniu Boon Satyra okazuje się, że jego cel opuścił już pole bitwy. W tym momencie Boon Satyr przestaje być Aurą i wchodzi na pole bitwy jako Enchantment Creature.

Specjalnie dla Briana Kiblera: W chwili, kiedy cel Aury znika (robi się nielegalny), z czarem nic się nie dzieje. Nie staje się creature spellem, pozostaje aurą. Nie można go skontrować Essence Scatter!

Efekt zmiany typu kończy swoje działanie przy rozpatrywaniu Boon Satyra, kiedy już trudno go kontrować.

Jeżeli przy rozpatrywaniu czaru z celem jest wszystko w porządku, to, jak każda inna Aura, karta wchodzi na pole bitwy podczepiona do wcześniej wskazanego Stworzenia.

Gdy Boon Satyr jest Aurą, daje zaenchantownemu Stworzeniu +4/+2. Jeśli później z dowolnej przyczyny nasza Aura zostanie odczepiona od enchantowanego obiektu (Stworzenie opuściło pole bitwy, przestało być Stworzeniem, zyskało protekcję przed jakąś cechą Aury), to w przeciwieństwie do zwykłych Aur, karta z Bestow zostaje na polu bitwy w postaci Stworzenia. Zapewnia to sama zdolność Bestow, która przerywa efekt zmiany typu i podtypu w momencie odłączenia obiektu enchantowanego. Takiego Stworzenia nie da się z powrotem zamienić w Aurę i, jak wszystkie inne, które nie mają zdolności Haste, nie może atakować, ani używać swoich zdolności aktywowanych z symbolem Tap lub Untap w koszcie, jeżeli nie kontrolowaliście go nieprzerwanie od początku swojej ostatniej tury. Przypadłość tę nazywamy "chorobą przywołania". Nie ważne jak długo obiekt był Stworzeniem, ważne jak długo kontrolujecie ten obiekt.

Jeżeli permanent z Bestow wchodzi na pole bitwy nie w wyniku zagrania, ale z innej przyczyny, to wejdzie jako Enchantment Creature. Nie ma żadnej możliwości, by zapłacić koszt Bestow i zrobić z niego Aurę.

Sun Titan Copy Enchantment

Przy rozpatrywaniu zdolności triggerowanej Sun Titana wracacie na pole bitwy Boon Satyra. Nie zagrywacie go, więc nie możecie skorzystać z alternatywnego kosztu. Oznacza to, że Boon Satyr wejdzie na pole bitwy jako Enchantment Creature. 

Efekt zmiany typu nie wpływa na cechy, które da się skopiować należące do danego obiektu. Jeśli skopiujecie Boon Satyra, który jest aktualnie Aurą przy pomocy Copy Enchantment, to otrzymacie Enchantment Creature bez podtypu Aura i bez zdolności Enchant Creature.

Niezależnie od tego, jak zagracie Boon Satyra, na polu bitwy zawsze będzie Enchantmentem. Stworzeniem będzie tylko wtedy, gdy a) zostanie zagrany bez korzystania z Bestow lub b) efekt zmiany typu ze zdolności Bestow przestanie działać.

Naturalize Unsummmon Birthing Pod

Boon Satyr w każdej ze swoich opcji może zostać zniszczony przez Naturalize. Po zniszczeniu Enchantmenty trafiają na cmentarz. 

Boon Satyr jest legalnym celem dla Unsummona tylko wtedy, gdy jest w danej chwili Stworzeniem. 

Nie możecie poświęcić Boon Satyra by aktywować zdolność Birthing Poda, jeżeli jest Aurą (czyli, nie jest Stworzeniem).

Z grubsza mówiąc, karta z Bestow zawsze jest Enchantmentem. Jeśli jest jednak Aurą, to nie jest Stworzeniem.

Jak to działa?

Mistcutter Hydra Traveling Philosopher Boon Satyr

Podstępny oponent atakuje Mistcutter Hydrą z sześcioma znacznikami +1/+1, a wy blokujecie Traveling Philosopherem. Przeciwnik już zaciera ręce z zadowolenia, ale gdy dostajecie priorytet, zagrywacie Boon Satyra za koszt Bestow i wybieracie na cel swojego Traveling Philosophera, robiąc z niego maszynę do zabijania 6/4. W Combat Damage Step hydra i filozof zabijają się wzajemnie i trafiają na cmentarze swoich właścicieli. Pod waszą kontrolą pojawia się zaś Enchantment Creature 4/2 — Boon Satyr.

Traveling Philosopher Boon Satyr Wrath of God

Kontrolujecie Traveling Philosophera zaenchantowanego przez Boon Satyra. Podstępny oponent zagrywa Wrath of God. Stworzenie ginie, Boon Satyr odczepia się i sam staje się Stworzeniem. Jako, że w postaci Aury nim nie był, nie wpływa na niego działanie Wrath of God. 

Na deser interakcja z moją ulubioną kartą:

Savage Summoning

Zagrywacie i rozpatrujecie Savage Summoning. Teraz możecie zagrać dowolną kartę z Bestow "na instancie" tzn. w dowolnym momencie, w którym macie priorytet. Podczas zagrywania możecie wybrać opcję Bestow (zakładając, że macie legalny cel dla Aury).

Powstały w ten sposób Aura Spell jest niekontrowalny.

Aura ta wejdzie na Pole Bitwy ze znacznikiem +1/+1, który oczywiście nic nie daje, póki Aura się nie odczepi i nie stanie się Stworzeniem. Znacznik nie zniknie w czasie przemiany Aury w Stworzenie.

I jeszcze raz o zmianie stref:

Traveling Philosopher Boon Satyr Flickerform

Kontrolujecie Traveling Philosophera zaenchantowanego przez Boon Satyra. Jeżeli nałożycie na niego jeszcze Flickerform i aktywujecie zdolność nowej Aury, to na koniec tury, gdy filozof będzie wracał ze strefy exile razem z nim wróci Boon Satyr, ale wejdzie na pole bitwy w postaci Stworzenia (zobacz CR 303.4h).

 


*Każdy wytrawny mag powinien wiedzieć, że legalnością celów czar interesuje się dwukrotnie: w momencie zagrywania i w czasie rozpatrywania. Między tymi chwilami z celem może się dziać wszystko, co tylko możliwe. W żaden sposób nie wpływa to na czar znajdujący się na stosie.



Irina Samonova © 1999-2017

Magic the Gathering is TM and copyright Wizards of the Coast, Inc, a subsidiary of Hasbro, Inc. All rights reserved.

ßíäĺęń.Ěĺňđčęŕ